lördag 22 juni 2013

Jamie McGuire: Underbara Helvete

Bandtyp: Inbunden
Sidor: 363
Språk: Svenska

Handling: Abby har tillsammans med sin bästa vännina America flytt undan ett mörkt förflutet för att starta ett nytt liv vid Eastern University. Abby har bestämt sig för att vara en ordentlig flicka men så träffar hon Travis, en kille som slåss för pengar på illegala spelklubbar. Hon bestämmer sig för att hon inte ska falla för honom och inleder istället ett vänskapsförhållande med honom. Det blir snart klart att de båda dras till varandra men att de inte är bra för varandra....

Min åsikt: Vet inte riktigt vad jag ska tycka om denna bok... Känns väldigt mycket som en ungdomsbok om det inte vore för det faktum att huvudpersonerna i boken känns som extremt dåliga förebilder för alla ungdomar där ute. Boken riktar sig egentligen till unga vuxna och jag är kanske för gammal för att inse charmen, vad vet jag?

Abby och Travis förhållande kan kanske av vissa uppfattas som romantiskt men jag tycker mest att det känns läskigt och som starten på ett extremt destruktivt förhållande som inte kommer att leda till något gott. Travis är svartsjuk, kontrollerande och våldsam. Inte direkt drömkillen. Känns lite läskigt att måla upp en romantiserad bild av den här typen av relation samtidigt så tycker jag faktiskt inte att boken bara är dålig. Jag blir faktiskt nyfiken på hur den ska sluta.. Som sagt, känner mig lite kluven till den här boken men bra kan jag inte säga att jag tycker att den är.


Betyg (1-5): 2

Underbara helvete tillhör den nya kategorin New Adult och filmrättigheterna har redan sålts till Warner Bros. Boktrailern ser ni nedan.




Köp boken hos Adlibris, Bokia, Bokus eller CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar