tisdag 20 mars 2012

Katarina Wennstam: Alfahannen


Bandtyp: inbunden
Sidor: 367
Språk: Svenska

Kan väl börja med att tala om att det här är Katarina Wennstams tredje roman och jag har inte läst några av de tidigare så kan inte jämföra denna med de två tidigare....

Handling: Boken utspelar sägs ska utspela sig i Sveriges filmvärld där vi får möta den kände skådespelaren Jack Rappe och den unga tjejen Emma som är ny i filmvärlden. Jack Rappe är ett riktigt rötägg som behandlar kvinnor som han känner för det och som struntar fullständigt i om de är med på noterna eller inte.

Min åsikt:
Jag hade ganska höga förväntningar på den här boken då jag läst Katarina Wennstams repotagebok Flickan och skulden och faktiskt tyckte den var riktigt bra. Tyvärr levde inte den här boken upp till mina förväntningarn. Boken är skriven på alldelens för enkel prosa, vilket iofs gör den lättläst men inte speciellt spännande. Dessutom är hennes beskrivning av den våldtagna kvinnan och våldtäktsmannen inte alls i närheten av vad jag förväntat mig av någon som är så påläst i ämnet. Man hade hoppats på en förklaring till vad Emma ser hos Jack Rappe och varför hon låter honom behandla henne så som han gör vilket man tyvärr aldrig får.

På det hela taget tycker jag tyvärr är den här boken skildrar ett så otroligt viktigt ämne på ett ganska intesägande sätt. Skulle rekommender de som vill läsa något av författaren att istället satsa på repotageboken Flickan och skulden.

Betyg (1-5): 1

Finns att köpa här hos Adlibris och här hos Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar