onsdag 11 april 2012

Christina Wahldén: Kort kjol

 Bandtyp: Pocket
Sidor: 144
Språk: Svenska
 
Boken är en ungdomsbok

Handling: Det här är Christina Wahldéns debutbok och den handlar om tonårstjejen Myran som efter skolavslutningen utsätts för en gruppvåldtäkt av två av sina klasskompisar. För Myran blir tiden som följer en kamp där hon måste genomleva polisförhör, rädslan över den kommande rättegången och att komma tillbaka till en skola där alla vet vad hon varit med om.


Min åsikt: Det här är förvisso en ungdomsbok men en otroligt läsvärd och ovanlig sådan. Författaren försöker inte skydda läsaren från en otäck verklighet utan beskriver verkligen våldtäkten på ett så läskigt målande sätt att jag mår illa när jag läser det. Tårarna var inte långt borta så den var kanske inte den bästa tunnelbanelektyren men jag rekommenderar verkligen alla att läsa den här boken. 

Christina Wahldén är journalist och har jobbat som kriminalreporter på Svenska Dagbladet och har framför allt bevakat fall som gällt våld mot kvinnor och flickor, som våldtäkt, hedersrelaterat våld, könsstympning och tvångsäktenskap så hon kan verkligen det här ämnet vilket märks när man läser boken.

Betyg (1-5): 5

Finns att köpa här hos Adlibris och här hos Bokus.

2 kommentarer:

  1. Den är riktigt bra, läste den för 1 år sedan och jag kände verkligen hur den grep tag i mig.

    SvaraRadera
  2. wonderful! Hugs from California :) xx,
    The Golden Girls

    SvaraRadera