onsdag 18 april 2012

Mario Vargas Llosa: Tant Julia och författaren

Bandtyp: Storpocket
Sidor: 321
Språk: Svenska

 Handling: "I 50-talets Lima arbetar den artonårige Varguitas som nyhetsredaktör på radistostationen Panamericana. Med beundran och förfäran iakttar han sin kollega, den bolivianske demonförfattaren Pedro Camacho, vars melodramatiska radioföljetonger slår alla lyssnarrekord. Men Camachos överhettade fantasi får honom att tappa greppet över sina karaktärer (de dör i ett avsnitt för att återuppstå i nästa) och radiolyssnarnas tålamod börjar tryta.

Varguitas förälskar sig i den fjorton år äldre frånskilda tant Julia och rymmer tillsammans med henne undan släktens hot och trakasserier. Deras alltmer desperata jakt på någon som kan viga dem, varvas med Camachos skruvade radioföljetonger. Till slut tvingas Varguitas konfrontera sin familj medan den totalt utmattade Pedro Camacho hotas av avsked från radiostationen."

Min åsikt: Jag är väldigt envis av mig och vill slutföra sådant jag påbörjat så jag läste faktiskt ut den här boken.. Men usch vad dålig jag tyckte att den var! Första 90% av boken så hände ingeting och då menar jag verklingen INGENTING!! Det enda som var lite spännande i den delen av boken var Pedro Camachos berättelser och de avslutas aldrig utan slutar precis då de blivit spännande. Efter de första 90% av boken så händer det som står på baksidan av boken och som ni kan läsa under "handling ovan" så har man läst det så behöver man inte läsa boken sen. Efter det är det nämligen bara ett fåtal sidor kvar av boken där, tja, inte så mycket händer heller. Bland de sämsta böcker jag läst! Säger bland de sämsta för jag jag läste iallafall ut den, orkade inte ens göra det med Strindbergs "Röda Rummet". Förstår inte alls de som gett den här boken ett bra betyg...  Nej jag säger: LÄS INTE! Den här boken fick mig nästan att tappa läslusten för gott.
 
Betyg (1-5): 0

Finns att köpa här hos Adlibris och här hos Bokus.

1 kommentar:

  1. Thanks so much for stopping by sweetie, I am your newest follower. If you want you can follow me back, I'd be very happy!:)

    SvaraRadera